Triangeltest

Kan man smage forskel på en Pepsi og en Coca cola i en blind smagning ? Eller på en Carlsberg og en Tuborg ? Når vi skal smage på flere ting, så starte vi med at smage på baggrund af en forholdvis neutral mund. Det næste vi smager på er på baggrund af det første vi smager på. Hvis vi lige har smagt på noget kraftigt, vil noget mere moderat, smage mere svagt end hvis vi smagte på det alene. Fordi vi sammenligner. Vores hjerne fortolker smagsindtrykkene og bemærker mest ændringer.

Hvis man videnskabeligt vil undersøge små smagforskelle – eller om folk kan smage en ændring i et produkt – så bruger man en såkaldt Triangeltest. Det kan fx være at man vil teste, om folk kan smage at der er brugt et andet fedtstof i en kage. Eller om man kan smage forskel på Pepsi og Coca Cola.

Man laver 3 prøver, som er mærket med kodenumre. To af prøverne er ens, mens den tredje er anderledes. Altså det kan fx være to glas med Coca cola og et med Pepsi. Man beder så testpersoner om at pege på hvilken prøve, som adskiller sig.

Hvis man har resultater fra 200 testpersoner og der er omkring 1/3 på hver (det regner man nærmere på med statistik), så kan man konkludere at smagsforskellen ikke slår igennem.

 

triangle beer

 

Smage-udfordring

Lav blindsmagning på Pepsi og Coca Cola, hvor du laver 3 omgange med tre smagsprøver i hver. De er markeret kun med kodede numre. Hvis en person i første omgang kan udpege hvilken prøve, som adskiller sig fra de to andre, kan det jo være rent held – det er der 33% chance for. Men hvis man kan udpege rigtigt i 3 omgange, så er det fordi man virkelig kan man smage forskel – eller i hvert fald er der under 4% chance for bare at ha gættet rigtigt (det er en ud af 27).